Budi u toku sa najnovijim obaveštenjima na sajtu

Poštovani,
Odvojite par minuta i pomozite nam da unapredimo sadržaj na našem sajtu.
Želite li da učestvujete u anketi i pomognete u unapređenju?

Antifriz – pitanja i odgovori

Antifriz – pitanja i odgovori
Postavljeno 15.11.2016. u 12:42
Autor: Dragan Romčević

Zamena ili dolivanje rashladne tečnosti trebalo bi da bude jedna od najjednostavnijih stavki kod posedovanja automobila. Nažalost, situacija može da se zakomplikuje.

Laički rečeno, najvažnije stvari za automobil su gorivo, motorno ulje i antifriz, tj. rashladna tečnost. Dakle, svaki vozač bi trebalo da bude u stanju da sam proveri nivo i u slučaju potrebe dolije odgovarajuće ulje, antifriz i naravno, gorivo.

Međutim, mnogi ne znaju koji antifriz je predviđen za njihov automobil, a koji se trenutno nalazi u automobilu. Neretko je problem i u snabdevenosti prodavnica proizvodima određenih specifikacija. Veliku krivicu za ovakvo stanje snose upravo proizvođači automobila i proizvođači antifriza.

Pakao oznaka i standarda

Oznake G11 (TL-774-C), G12 (TL-774-D), G12+ (VW TL-774-F), G12++ (VW TL-774-G) su Volkswagenovi standardi, što znači da se odnose na vozila marke VW, Audi, Seat, Škoda, Porsche, ali su vremenom postali opšteprihvaćeni.

Drugi proizvođači imaju sopstvene standarde, a postoje i nacionalni/međunarodni standardi. Neretko se razlike svode na tržišnu utakmicu, tj. na borbu za profit, bez opravdanog razloga za postojanje različitih standarda/oznaka.

Tako se prosečan vozač našao u potpunom haosu različitih standarda, naziva, oznaka, proizvođača i preporuka: Audi TL774-D, Ford WSS-M97B44-D, Renault Type D, Jaguar WSS-M97B44-D, MB 325.3, SAAB 6901 599, Seat TL774-D, Škoda 61-0-0257, Vauxhall QL 130100, Volkswagen TL774-D...

„Klasični“ antifriz se obično naziva G11. Uglavnom je plave, zelene ili žute boje. Sadrži fosfate, nitrite, amine i silikate. Nivo silikata u G11 varira. Nekada je bio 1000 ppm, ali je opao do 250 ppm, što znači da može da se meša sa drugim vrstama antifriza bez ozbiljnih posledica (u relativno kratkom roku). Ipak, to ne preporučujemo!

G12 je uglavnom crvene ili roze boje. G12+ je uglavnom crven ili ljubičast i navodno može da se meša i sa G11 i sa G12. Postoji i G12++, koji je najčešće ljubičast.

Dobro, koji onda antifriz ide u moj auto?

Pogledajte u uputstvu koje ste dobili uz automobil. Ako nemate uputstvo, skinite ga sa interneta ili pozovite ovlašćeni servis.

Svaki ovlašćeni servis mora da zna koji antifriz odgovara vašem automobilu bez obzira na starost.

Koliko su važni standardi?

Proizvođači uglavnom insistiraju da se u auto toči samo onaj antifriz koji ispunjava standard koji su oni propisali. Međutim, čak i ovlašćeni serviseri kod nas će vam ponekad natočiti neki drugi, uz objašnjenje da se njihove specifikacije poklapaju i da nema razloga za brigu.

Kao što smo već rekli, situacija je prilično komplikovana i prosečan vozač nema način da pouzdano i nedvosmisleno sazna koji antifrizi su kompatibilni. Naročito su problematična starija japanska vozila.

Naravno, od raznih majstora i servisa ćete dobiti razna uveravanja, ali da li zaista možete da im verujete?

Sipanje pogrešnog antifriza kod mnogih automobila neće napraviti vidljivu štetu ni posle nekoliko godina. Isto važi i za mešanje. Pitanje je samo da li želite da rizikujete?

Koji antifrizi mogu da se mešaju?

Na ovu temu može da se napiše čitava knjiga, a trebalo bi konsultovati i mnogo stručnjaka. Zato za svaki slučaj izbegavajte da mešate antifrize različitih proizvođača, naročito različite vrste.

U antifriz se dodaju razne hemikalije, pa ostaje pitanje kako će one međusobno reagovati. Sigurno neće eksplodirati ili napraviti rupu u bloku motora, ali postoji mogućnost da utiču jedna na drugu i tako smanje antikorozivnu zaštitu u hladnjaku, motoru i pratećim komponentama.

U uputstvu uz neke antifrize dobija se i objašnjenje o dozvoljenom mešanju sa drugim proizvodima.

Zaboravite boje

Antifriz je u osnovi bezbojan, a boje se dodaju naknadno po želji proizvođača ili prodavca.

Istina, u oko 90% slučajeva na osnovu boje može da se prepozna vrsta antifriza, ali ni tada ne znači da taj antifriz ispunjava standard zahtevan od proizvođača automobila.

Kako da saznam koji se antifriz trenutno nalazi u mom automobilu?

Jedino na osnovu boje (nepouzdano) ili hemijskom analizom, koja je neuporedivo skuplja od zamene kompletnog antifriza. U takvim situacijama je najbolje da obavite potpunu zamenu rashladne tečnosti, a neće smetati ni ispiranje rashladnog sistema.

Šta ako treba da dolivam?

Najbolje je da napravite potrebnu količinu mešavine destilovane ili demineralizovane vode i antifriza. Ukoliko nemate ni jedno ni drugo, dolijte običnu vodu (česmovaču). Ona neće napraviti nikakav problem, ali se ne preporučuje često korišćenje, iako mnogi antifrizi imaju aditive za borbu protiv stvaranja kamenca.

Ne sipajte čist koncentrat!

Postoje vozači koji veruju da će sipanjem koncentrovanog antifriza svom automobilu obezbediti bolju zaštitu – oni greše, zato što koncentrat ima višu tačku smrzavanja od rastvora. Na primer, koncentrat može da se zaledi na -10, dok će rastvor ostati u tečnom stanju do -30 stepeni.

U kojem odnosu mešati sa vodom?

Najbolje je koncentrat pomešati sa vodom u odnosu 60:40 ili 50:50. Pročitajte uputstvo na pakovanju. Ponekad će se tu naći i tabela nalik ovoj:

Rastvor

Zaštita do:

33%

- 20 stepeni Celzijusa

40%

- 26 stepeni Celzijusa

50%

- 37 stepeni Celzijusa

 

Suviše razblažen koncentrat?

Ukoliko napravite suviše blag rastvor, npr. 20:80, postoji mogućnost da dođe do stvaranja leda i na –5 stepeni Celzijusa. Pritom ni zaštita od korozije neće biti na odgovarajućem nivou.

Merač za antifriz

Uređaj kojim može da se izmeri tačka mržnjenja rashladne tečnosti košta nekoliko stotina dinara, a naročito je koristan onim vozačima koji često dolivaju vodu. Naravno, ukoliko dolazi do ozbiljnog gubitka rashladne tečnosti, treba što pre potražiti uzrok. Imajte u vidu da ovi merači nisu baš precizni.

Zašto antifriz treba koristiti i leti?

Zato što ima višu tačku ključanja, pa se u rashladnom sistemu, ukoliko temperatura rashladne tečnosti pređe 100 stepeni Celzijusa, neće pojaviti mehurići. On takođe sprečava pojavu korozije na metalnim delovima rashladnog sistema.

 

Saveti na e-mail

Prijavi se na našu mejling listu. Prati preko mejla najnovije savete sa našeg sajta.

Komentara: 23
Pregleda: 131294
Ocena: 4.5
 

Dopadaju ti se saveti?
Prijavi se da ih dobijaš na e-mail.

Simo

U automobilu (pezo 308, 1.6 hdi, 2013.godiste) mi je do velikog servisa bio crveni antifriz, kada su ga zamijenili sa plavim, ciji naziv neznam. Na racunuimam samo naziv "Antifriz, katal. br. 1637756080. Molim da mi, na osnovu togakat.broja odgovorite: koji je tacan naziv i oznaka toga antifriza, kako bih, po potrebi, vrsio dolijevanje. Zahvaljujem na odgovoru. (odgovor: ako mozeteposaljite na ovaj imejl)

Odgovori

Daniel Zec

https://www.myparto.com/en/car-maintenance/coolants-antifreezes/ORIGINAL-PSA-Kuehlfluessigkeit-PRO-Glysantin-G33-1-Liter-BLAU-GRUeN-1637756080_PE103U111E

Vukašin

Dobar dan zanima me tačnost podatka da se antifriz mora menjati svake 3-4 godine bez obzira na njegov stepen zamrzavanja. Dali on gubi svoje svojstvo protiv korozije i zaštite motora iako ima -30C

Odgovori

Polovni Automobili

Tačno je da vremenom gubi svojstvo zaštite motora. Nekada se preporučivalo da se menja na 2 godine, danas većina može da izdrži bez problema 4-5 godina, ali mnogi vozači, a i majstori kažu da ga praktično ne treba menjati dok ne dođe do nekog kvara zbog kojeg antifriz treba da se ispusti. Mi možemo samo da preporučimo da se držite zvaničnih preporuka proizvođača automobila i antifriza.

Vladisav Milovanovic

KADA JE U PITANJU ANTIFRIZ, SVETSKI KRITIREIJUME SE UGLAVNOM ZA TU VRSTU PRODUKTA TRAZI: DA je produkt jeftin, da je izdrzljiv na minusnu i plusnu temperaturu,da ima antikorozivna svojstva da ne ostecuje mootor,da je temperatura u plusu i minisu zadovoljavajuca, recimo u minusu do 40C a u plusu radna motora oko 110, najmanje. PLUS TOGA DA JE NEOTROVAN I NETOCSICAN. JA SAM pokusao da sve ove zahteve ispunim, koliko sam uspeo to treba potorosaci da kazu, ja mislim da jesam. MOJ PRODUKT JE NEOTROVAN I NE TOKSICAN, ZA TO POSTOJE CERTIFIKATI ST NIJEDAN DO SADA NIJE PROIZVEDEN. PRIZNAT I POZNAT U SVETU. H V A L A!

Toma

Pozdrav Antifriz sam izmerio pre desetak dana i pokazao je do -14c izvukao sam malo iz hladnjaka i dolio litar 100% i napunio do vrha da li je to dovoljno i da li ima do -30c posto nisam isao da merim. Hvala na odgovoru

Odgovori

Polovni Automobili

Morate opet da izmerite. Imajte u vidu i da antifriz vremenom gubi druga svojstva, tako da ga ipak treba menjati npr. svakih 4-5 godina.

Vladisav Milovanovic

Postovani gospodine ROMCEVICU Nisam bolji komentar procitao od vaseg komentara od kako pratim stanje na trzistu iz oblasti servisnih komentara za odrzavanje automobila. O antifrizu se pise sve i svast,svako pise ono mu odgovra, G- dali je g,c,b,d,a,v,g,u,s, i td.SVI SU ONI OD SKORO ISTE BAZE. TRI SU OSNOVNE, Monoetilen glikol, Propilen glikol, etilen glikol. JA NE KUDIM NIJEDAN. Znam sve o tome, ali nemam pravo na kudjenje. Znam da su svi otrovni i to svako treba da zna JA SAM DOBITNIK SVIH SVETSKIH PRIZNANJA ZA NEOTROVNI ANTIFRIZ I CERTIFIKOVAN JE U CANADI, NEMACKOJ I SRBIJI, od vrlo prestiznih instituta, posebno specijalizovanih za zastitu zivotne sredine, od kojih sam dobio certificat, za moju tehnologiju neotrovnog antifriza antifriza. sa zelenim jjavorovim listom,kao simbol Canade za zastitu zivotne sredine. CERTIFIKAT VAZI ZA SVE ZEMLJE SVETA KOLIKO IH IMA NA ZEMALJSKOJ KUGLI. ZELIM DA SE SA KOMENTSRIMA SUSRECEM SA DRAGABOM RAICEVIC TO JE MOJA ADRESA.

Odgovori

VLADISAV MILOFVANOVIC

Vrlo su interesantni kommentari o antifrizi, strucnjaka,nestrucnjaka, amatera, ljudi koji se bave proseinalno mehanikom, itd. DO sada svi proizvedene automobili, sastav materijala kod mootora su uglavnom od sledecih metala.BAKAR,LEM, MESING,CELIK, SIVI LIV ALUMINIJUM. U zadnje vreme preovladjuje ALUMINIJUM. DOZVOLJJENI STANDARDI: PO BIVSEM JUS H.Z2.010., pored ostalog je; NAJVISE U mg. bakar-5. lem-10. mesing-10. celik-5.sivi liv-5. aluminijum 10. Napomena JUS je najstroxiji bio standard na svetu. ASTM-STANDASRD D-3306-01 je daleko liberalniji.da ne kommentarisem, recimo za ALUMNIJUM JE DOZVOLJJEN STANDARD DO 30. STA ZNACI STANDARD: MERENJE U ANTIFRIZU SVEGA: Tacka mrznjjenja,gustina,PH vrednost rezervna alkalnost,zapremina pene, KOROZIJA. U koroziji gubitak mase metala prilikom testiranja i ekspatacionne probe. mereno u + i - TESTIRANJE SE VRSI U STERUCNIM LABORATIRIJAMA OVLASCENIM ZA TO. TESTIRANJE JE PROPISANO STANDARDIMA, BIVSI JUS,DIN I ASTM. - UGLAVNOM.

lesli

veoma lep text...bilo bi dobro da napravite tabelu sa modelima i vrstom antifriza koji koriste...ili neki upitnik gde bi mi upisali model automobila i sve potrebne podatke,a vi izbacili koji tačno antifriz ide u njega...ili da se konsultujete sa nekim majstorom da nas posavetuje...puno pozdrava...

Odgovori

vladisav Milovanovic

Ovo je odgovr na pitanje pod pitanjem LESLI. NE zelim da komenntarisem ostale kommentare. Za menne kao tvorca neotrovnog antifriza, taj antifriz je zaista nauka . Motor automobila nije fillozofija,napravljen je svaki motor uglavnom od : livenog gvozdja, livenog aluminijuma,celika,mesinga, lema, i bakra. To je kud uglavnom prolazi tecnost za hladjenje motootra.tz.ANTIFRIZ. Za svaki metraL U MOTORU mora imnati antikorozivna zastita.i sve zajedno ukomponovane moraju stititi motor od korozije. standardi su uglavnom po ASTM (Ammericki standard). po ASTM UTVRDJENI SU STANDARDI GUBITAK MASE ILI DOOBIJANJA MASE ZA SVAKI METAL ISPITAVANJE MOG ANTIFRIZA je zadovljo sve kriterijume, i ne samo zadovljio nega vec dpkazao da nijedan antifriz nemoze da pokaze te rezultate, koji su skor na nuli za sve vrste metala. Prema standard ASTM i ISO/IEC 17025:2001.ISPITIVANJA fizicko hemijska,hemijska,biohemijska,i ekoloska ispitivanju su zadovoljila sve standarde.

SASA

Antifriz treba proveravati na mrznjenje ali on vremenom prelazi u kiselinu i nagriza delove motora. Ja jos uvek imam tzv lakmus papir kojim proveravam kiselost. Papir je zute boje i ako u kontaktu sa antifrizom poplavi dobar je, a ako bude zelekast ili zut, menjaj.

Odgovori

Kosta

Da bi gustina antifriza bila pravilno izmerena, mora biti zagrejan isključivo na 20 stepeni celzijusa.

Odgovori

Petar

Zanima me na koliko se menja antifriz ?

Odgovori

Dragana

Kad sipati antifriz?

Odgovori

Dejan

Neko staro pravilo,jos od socijalizma,je bilo 20 oktobar.Tada su po firmama menjali antifriz u svim vozilima.To otprilike vazi i danas.

DRAGANešković

U klasi Mercedes Vito koji kombi ima najdeblji lim, najkaviltetniju limaru, najtrajniju, a posebno me interesuju automobili sa tri cilindra i koji su to sve modeli, hvala DRAGANeškovi. e-mail.:DRAGANeskovic@Gmailcom

Odgovori

naser

jeli bolje sipati antifriz ili konstantin u auto

Odgovori

Dejan

"Korsantin" je naziv za antifriz koji proizvodi rafinerija Beograd,tako da ti je pitanje pogresno,a ako si mislio na antifriz "Nisotec" ili " Korsantin",apsolutno je svejedno,vidi koji ti je jeftiniji.Za vozila iznad 2000 god.bi trebalo sipati G12 ili ako ti je lakse crveni.

Sava

Pitanje.U autu već imam plavi antifriz-obični,a treba da sipam G-12 (po prospektu iz 2003 god),s obzirom da se ne može sve ispustiti (uvek ostane malo),da li smem sad da promenim i naspem G-12 ? Ne znam koliko se podnose obični i G-12,ili da opet promenim i naspem obični ?

Odgovori

Marko

Promeni i sipaj g12

asd

kad smo vec kod kompletne zamene tecnosti imajte u vidu da nije moguce potpuno uklanjanje kompletne tecnosti i uvek ostane 1-2l ako je kompletna zapremina rashladnog sistema 7l kao kod vecine vozila, tako da tih 2l stare G12 ne moze da napravi stete ako se dolije 4l koncentrata i jos 1l destilovne vode.

Odgovori

Mirko

Kompresorom moze da se izduva ostatak antifriza, moze i da se dolije obicna voda, pusti motor da radi, kako bi se malo isprao sistem.